LAZADA

Tuesday, October 18, 2011

... forgive or forget ...

Assalamualaikum.

today entry is forgive or forget. apekah beza antara dua ini? lebih kurang sama dan ada beza kan?

ada orang boleh forgive. but cannot forget. ada orang pula boleh forget but cannot forgive. ada orang lak boleh forgive and forget.

so, sekarang ni kita ada 3 orang yang berbeza watak. well. dalam dunia ni ada berjuta-juta manusia kan. so setakat 3 watak berbeza ni agak sukar dicari kan.

so dimanakah watak kalian? haha! tepuk dada, tanya hati oke?

oke. sebelum aku mulakan kisah ini. harap kalian boleh betulkan kalo salah. jangan lak nak mara-mara aku lak. memang aku tak teme la kan teguran macam tuh kan. huhu.

watak pertama yang ingin aku luahkan adalah. FORGIVE but cannot forget. pernah tak korang jumpa orang macam ni? nak tahu tak, orang macam ni korang still boleh buat play-play lagi. but remember one thing la kan. when dia dah tak boleh sabar, sebab uolls dah terlampau melampau saat orang ini diam, memang nasib malang akan menimpalah pada kalian. elok-elok dia boleh forgive korang jadi tak. tak ke benggong namanye? orang yang forgive ni boleh maafkan segala kesalahan kalian. tapi, dia tidak akan lupakan apa yang kalian buat kat dia. kira dia amik perkara-perkara itu sebagai pengajaran dalam hidup la. kira tak mau kena wat kali ke-2 la. faham tak maksud aku?

watak ke-2 adalah forget but cannot forgive. hah! yang ini harap kita orang islam jangan ikut sangat lah kan. kalian kan tahu yang jika kita tidak maafkan seseorang itu dikira berdosa besar. orang ini kira dia anggap yang kalian dan dia tidak pernah bersemukalah. kira dalam kamus hidup dia kan. kalian adalah manusia yang dia tak pernah nak pedulilah. dalam kamus dia pun, nama kalian memang tak akan wujud sampai bila-bila. tapi masalhnya satu saja, dia tidak akan maafkan kalian sampai mati. waahh! dasyat nau. dosa-dosa. setiap niat dan kata-kata adalah satu doa tau. oleh itu sebelum buat sesuatu keputusan tuh. fikir-fikirlah baik dan buruknye kan.

watak ke-3 lak. forgive and forget. wah!! bestnye kalau dapat menjadi macam nih kan? sungguh tabah orang ini. walauapapun terjadi pada dia, dia maafkan orang tuh, lepas tuh dia lupakan perkara lepas. harap aku boleh jadi seperti ini. benda yang lepas bukan sahaja boleh dilupakan, tapi dijadikan pedoman hidup, maksudnye, benda itu dijadikan pengalaman hiduplah kan. so bila terjadi lagi benda yang sama, kita boleh menjadi manusia yang penuh dengan tabah dan sabar. kan kan kan? tak semua benda pahit itu tak elok. dan tak semua benda manis elok untuk diri kan?

oh! aku lupa lak watak yang last nih.

never forgive and never forget. ini aku rasa ramai lah kan orang macam ni kan kan kan? aku tak tau lah nak cakap apa pasal orang yang watak demikian. tapi harap dia dapat petunjuklah dari Allah SWT. sebab kalau hidup penuh dengan NEVER. boleh jadi gila kot. kalau never give up tak apalah. tapi ni never forgive and never forget. ape ingat bagus sangat ker? inilah manusia yang terlalu bajet. apelah nak jadikan. sabar jelah kalau berdepan dengan orang macam nih kan?

well. mana satu kah watak kalian? harap kita sama-sma berubah menjadi umat yang terbaik di sisi Allah SWT. ni pon salah satu sikap yang boleh mematangkan diri kan? betul tak betul tak?

oke. ini entry aku buat hari ini. esok InsyaAllah andai aku masih bernafas, aku akan tengok keadaan keliling aku. lebih-lebih lagi di office kan. disitulah aku ada idea yang mencurah-curah. hahaha!

TTFN!

 





No comments:

::: Setelah menerjah post sendiri :::

perhh!! bertahun sudah belog aku ni eh. from 2010. then aku kawen 2014. beranak pinak from 2015 until 2021. HHAHAH i have 4 ketoi anak. 1 bu...